Apotheek
Herhaalmedicatie en bestellen/halen medicijnen
- Via de website: www.huisartsbergentheim.nl, kunt u 24 uur per dag uw medicijnen bestellen. Klik op herhaalrecepten en volg de instructies.
- Receptenlijn: 0523-231351, keuze 2. U kunt hier een bericht met uw herhaalbestelling achterlaten.
- Apothekersassistente: 0523-231351, keuze 4. Medicijnen kunnen ’s ochtends tussen 08.00 en 12,00 telefonische besteld worden.
- vanaf 1 december 2023 zit er minstens 4 werkdagen tussen het bestellen en afleveren van medicijnen, bestel uw herhaalmedicatie op tijd.
- Iedere werkdag van 08.00-09.30 en van 14.30-16.30 uur kunt u de medicijnen halen.
Maakt u nog geen gebruik van onze herhaalservice: Pro Actief Herhalen, neem dan contact op met de apothekersassistente. Wij houden alles voor u bij en nemen contact op wanneer uw medicijnen weer zijn herhaald. Zo hoeft u er zelf niet meer aan te denken en is het altijd tijdig besteld. In 2024 krijgen wij een nieuw computersysteem, dus we zullen u in het najaar ook actief benaderen.
NB: U leest steeds vaker in de media dat er problemen zijn met leveringen van medicijnen, dit duurt steeds vaker langer, daar hebben ook wij mee te maken.
Wilt u hier rekening mee houden. Bestel uw medicijnen op tijd.
Keuze merkloos medicijn
Uw zorgverzekeraar bepaalt meestal welk medicijn u meekrijgt bij de apotheek. Dit noemen we het preferentiebeleid. Het voorkeursmedicijn wat u meekrijgt is over het algemeen merkloos. Ook wanneer de arts de naam van het medicijn op het recept heeft gezet. Uw apotheker beoordeelt altijd of het medicijn dat u meekrijgt verantwoord is voor u. De verzekeraar heeft afspraken gemaakt over voorkeursmedicijnen met de fabrikant. Andere merken worden niet (geheel) vergoed. Behalve wanneer het voorkeursmedicijn voor u niet medische verantwoord is, bijvoorbeeld bij allergie.
Welke medicijn is aangewezen als voorkeursmiddel hangt af van de verzekeraar en kan na verloop van tijd ook weer wisselen. In sommige gevallen bepaalt uw apotheek welk merk u krijgt. Dit is het geval bij zorgverzekeraars die geen preferentiebeleid hebben. Staat u erop toch het medicijn te gebruiken? Dat kan. Dit wordt alleen door uw zorgverzekeraar vergoed wanneer er een duidelijke medische noodzaak is. Soms is hiervoor schrijftelijke toestemming nodig van de zorgverzekeraar. Als het merkmedicijn niet medische noodzakelijk is, zal het niet worden vergoed. U moet het medicijn en de bijbehorende zorg zelf betalen.
Bron: Apotheek.nl